svētdiena, 2014. gada 31. augusts

Īsa klātbūtne

Negaidīti un pārsteidzoši – vairāk vai mazāk nejauši es uzzinu par izstādes atklāšanu galerijā „Mākslas Banka”. Tur no 29. augusta latviešu gleznotāja Marta Veinberga un šveiciešu fotogrāfs Mihaels Bīlers (Michael Buehler) izstāda savus darbus, kas pirmajā acumirklī liekas pilnīgi atšķirīgi, taču, aplūkoti vērīgāk, atklāj daudz kopīgu iezīmju.

Marta Veinberga. Vilnis. Eļļa, audekls, 65 x 60 cm, 2014

Martas Veinbergas eļļas gleznās redzamas šķietami tukšas padomju laika ēkas, savukārt Mihaela Bīlera uzmanība pilnībā pievērsta jūrai un kalniem. Ja viņa fotogrāfijas jautājumu, kas tad tajās īsti redzams, nereti atstāj atklātu, tad Marta Veinberga skatītājam cenšas radīt sajūtu, ka viņš redz it kā teju perfektu oriģināla kopiju. Turklāt viņas gleznas atgādina darbus, ko radījis amerikāņu reālisma gleznotājs Edvards Hopers (Edward Hopper), kura glezna "Nighthawks" kopēta neskaitāmas reizes (piemēram, Gotfrīda Helnveina (Gottfried Helnwein) "Boulevard of Broken Dreams").

Mihaels Bīlers. Ledus stāvs. Foto no Albulas, 32 x 31 cm

Abiem māksliniekiem kopīga vientulība, kas jūtama viņu darbos. Vientuļas mājas, kas savā veidā ir pārāk skaistas, pārāk jaunas. Gandrīz rodas iespaids, ka māksliniece ar saviem rāmajiem, precīzajiem otas vilcieniem vēlētos pasargāt, nomierināt acīm redzami pazudušās ēkas. Turpretī Mihaels Bīlers izaicina likteni jeb, pareizāk sakot, nejaušību. Jo viņš – tā viņš man skaidro – savā analogajā “Leica” kamerā labprātāk izmantojot īpaši vecas filmiņas. It sevišķi aukstumā fotouzņēmumos tad parādoties defekti. Šie defekti – mulsinošas svītras vai savāda nokrāsa – viņa fotogrāfijas padara noslēpumainas. Un skatītājs neviļus iejūtas fotogrāfa lomā, it kā vēlēdamies izdzīvot to mirkli, kurā aplūkotā fotogrāfija tapusi.


Šādā izpratnē izstādes nosaukums "Īsa klātbūtne", protams, ir pilnīgi atbilstošs. Gluži pretēji tam pieredzējušais fotogrāfs Mihaels Bīlers un Marta Veinberga, kas tikai nesen beigusi studijas Latvijas Mākslas akadēmijā, ir pazīstami jau vairākus gadus. Un ne tikai tas vien – Latviju Mihaels Bīlers apmeklē jau kopš 1994. gada. No tā laika viņš šeit atgriežas regulāri – ne tikai fotografēt jūru, bet arī pasniegt foto kursus.
Teilen

0 komentāri:

Ierakstīt komentāru