Žēl, ka Vijas Celmiņas – jeb vārda angliskajā versijā Vija Celmins – izstāde jau beigusies. Latviešu izcelsmes amerikāniete dzimusi 1938. gadā Rīgā un 1944. gadā, bēgot no padomju varas, kopā ar ģimeni caur Vāciju devusies uz ASV, kur dzīvo joprojām (Ņujorkā). ASV viņa pieder pie nozīmīgākajiem mūsdienu Ziemeļamerikas māksliniekiem. Šeit Rīgā viņas darbi līdz šim vēl nav tikuši izstādīti (vismaz, cik man zināms).
|
Foto: Mārtiņš Otto, Rīga 2014 |
Mākslas muzejā „Rīgas Birža” skatāmās izstādes „Dubultā realitāte” nosaukums runā pats par sevi, jo tajā izstādīti vai nu neticami detalizēti un precīzi, gandrīz vienmēr melnbaltos toņos veidoti attēli ar sadzīves priekšmetu vai dabas struktūru, piemēram, zirnekļa tīmekļa, zvaigžņotas debess, okeāna, tuksneša vai Mēness virsmas motīviem, vai objekti, piemēram, akmens, kas maldinoši līdzīgs blakus esošajam „īstajam” akmenim. Vai milzīga izmēra priekšmeti kā zīmulis un dzēšgumija. Runa vienmēr ir par realitātes uztveri, par to, ko mēs iedomājamies redzam. Aizraujoša tēma, kas mani tieši tagad nodarbina, tā kā es joprojām cenšos paraudzīties uz Rīgu jaunām acīm. Man jāatzīst, ka līdz šim man tas vēl nav izdevies tik labi, kā biju cerējis.
|
Foto: Mārtiņš Otto, Rīga 2014 |
Vijas Celmiņas agrīnajos darbos sešdesmitajos gados attēloti galvenokārt sadzīves priekšmeti, vēlāk viņa saviem darbiem kā paraugu sāka izmantot pašas un citu autoru veidotas fotogrāfijas. Īpaši interesanti, manuprāt, ir viņas eksperimenti ar vienādiem vai līdzīgiem motīviem dažādās tehnikās (gleznas, grafīta vai ogles zīmējumi, mecotintas, akvatintas un litogrāfijas). Šķiet, ka viņu arvien no jauna fascinē galvenokārt sīkās, neuzkrītošās, teju neredzamās atšķirības.
|
Foto: Mārtiņš Otto, Rīga 2014 |
Man no prāta neiziet kāds teikums no viņas intervijas: "That what you see is what is there, and what is there is what you see." Šķiet, ka gleznošana un zīmēšana viņai nozīmē koncentrētas atmiņas par redzēto. Un pamatīgu nodarbošanos ar fenomenu, ka redzētais ir ļoti personiska uztvere.
|
Foto: Mārtiņš Otto, Rīga 2014 |
Uz mani Vijas Celmiņas darbi, no vienas puses, iedarbojas kontemplatīvi, jo tie ir tik apbrīnojami detalizēti. Viņa ievēro un attēlo katru puteklīti, katru ēnu, katru grumbu. No otras puses, tie iedarbojas uzmundrinoši, it kā vēstīdami vai mudinādami tomēr palūkoties vērīgāk, neticēt visam, palikt nomodā.
Šī izstāde patiešām ir viens no spilgtākajiem Rīgas kā kultūras galvaspilsētas gada notikumiem. Vienīgi žēl, ka tā jau beigusies, pirms vasara tā pa īstam sākusies.
|
Foto: Mārtiņš Otto, Rīga 2014 |
0 komentāri:
Ierakstīt komentāru